برگزاری دوره تفسیر روش فرهنگ سازی پوشش در قرآن کریم در حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س)

در تاریخ 1/10/1395 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)دوره تفسیر روش  فرهنگ سازی پوشش در قرآن کریم به صورت کارگاهی به مدت سه روز توسط اساتید برجسته تفسیر حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای میرزایی و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خانلو برگزار گردید که به شرح ذیل می باشد.

جلسه  اول ساعت 9:30دقیقه صبح برگزار گردید.ایشان  ابتدا ضمن سلام و خوش آمد گویی موضوع این کارگاه را برای طلاب شرکت کننده در دوره بیان نمودند.ایشان در ابتدای بحث خود دو موردمهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی را بیان نمودنده و تفاوت میان این دو را نیز ذکر کردند .

ایشان بیان نمودند در اسلام  اصل فطرت است و غرائز باید در چهارچوب فطرت باشند.

از جمله پیش فرض هایی که می توان د رقرآن کریم برای ترویج پوشش نام برد

1.قرآن مهم ترین منبع اسلامی است

2.قرآن ترکیبی از روش  و محتوا

3.تدریجی بودن نزول قرآن

4.حکیمانه بودن  ترتیب مباحث قرآن در سیر نزولی

همچنین ایشان فوائد تدریجی بودن نزول قرآن را بیان نمودند

حاج آقای  میرزایی واژه حجاب را:منع به وسیله چیزی مثل چادر،پرده  و زن محجبه را:زن پوشیده و پرده نشین  بیان کردند.

ایشان در ادامه فرمودند:

استفاده از واژه حجاب  2آسیب دارد

1.محبوس کردن زنان در خانه

2.حضور نداشتن زنان در اجتماع سالم

ودر سوره  احزاب آیه 90(پوشش بایسته و لازم)،(اما حق پوشش و پوشش شایسته در سوره نور)آیه103بیان گردیده است.که سوره احزاب در رابطه با پوشش به شرح ذیل تقسیم می شوند.

آیات28-34:انضباط اختصاصی زنان پیامبر اسلام(ص)

آیات53-55:نحو ملاقات با نامحرم و خارج شدن نامناسب از خانه

آیه59:حکم پوشش زنان و دختران پیامبر و زنان مومنه

حاج آقای میرزایی برای روشن شدن  بهتر مباحث  به تعریف و توضیح آن مباحث پرداختند اینکه شخصیت :یک سری رفتارهای  پایدار در شخص است اما شخصیت اجتماعی به کسانی گفته می شود که گروه پیشرو  می باشند و نقش تسهیل کننده در اقدام عموم به حکم پوشش را دارند.

*ایشان از شرکت کنندگان در دوره خواستند چند شخصیت مرجع را نوشته  وبه صورت گروهی بحث کرده  و درکلاس به صورت کارگاهی نظرات خویش را  ارائه دهند.

لازم به ذکر است  اداره این بخش از کارگاه و کلاس توسط حاج آقای خانلو صورت گرفت.

در روز دوم دوره:حاج آقای میرزایی  طبق سوره احزاب ،آیه 35 ده ویژگی کسانی که پوشش دارند را بر شمرد.

(ان المسلمین و المسلمت و المومنین و المومنت و القانتین و القانتت و الصَّدِیقین و الصِّدِقات و الصَّبرین و الصَّبرت  و الخشعین و الخشعت و المتصدقین و المتصّقت و الصَّئمین والصَّئمت و الحفظین فروجهم و الحفظت أَعدَّ الله لهم مغفره و أَجرا عظیما)

(مسلما خدا برای مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان ،و مردان و زنان عبادت پیشه،و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا،و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان  صدقه دهنده،و مردان و زنان روزه دار،و مردان و زنان حفظ کننده خود از پلیدی های جنسی،و مردان و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند ،آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.)

ایشان ویژگی های اسلام،ایمان،عبادت پیشگی،صداقت،صبروفروتنی مورد بررسی قرار داد و به توضیح و تفسیر هر کدام از این شاخصه ها پرداختند  و راهکارهای توسط هر کدام از گروه ها در کلاس کارگاهی حاج آقای خانلو ارائه گردید.

* روز سوم:  ویژگی های دیگر از آن  ده ویژگی یعنی:صدقه دادن،روزه دار بودن،حفظ کننده خود ازپلیدیها ی جنسی،بسیار یاد خدا کردن    ورابطه میان  هر کدام از این ویژگی ها  با پوشش   توسط حاج آقای خانلو مورد بررسی قرا ر گرفت .

ایشان نتیجه کلی از این بحث را چنین بیان نمودند  که:تمام شاخصه های  گفته شده  در آیه 35 سوره احزاب  در واقع  مقدماتی است که زمینه  پذیرش حکم پوشش را هموار می کند .

البته باید برای ترویج پوشش اسلامی جامعه  را متوجه  شخصیتی برآمده از این هنجارها کرد.

و در ساعت آخر از شرکت کنندگان خواسته شد که  راهکارهایی را  که می توان صدقه دادن ،روزه دار بودن ،حفظ خود از پلیدیهای جنسی  و زیاد ذکر خدا را  در میان اجتماع ترویج دادن را  در جلسه کارگاهی حاج آقای میرزایی بیان نمایند.

ایشان  در پایان با دعای عاقبت به خیری برای تمامی  دستندر کاران و حاضرین در جلسه و تشکر و قدر دانی از تمام بزرگوارانی که زمینه این جلسه را فراهم کردند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد به بحث خویش خاتمه دادند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.